اجلاس مجلس خبرگان در ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه درتهران برگزار ميشود
نوشته شده توسط : ژورنالیست

 

 

روزنامه تهران دیروز از «ترافيک سنگين سياسي» در مسير تهران - قم خبر داده و نوشته است قم اين روزها بيش از هر زمان ديگر، پذيرای مهمانانی است كه اکثراً لباس روحانيت دارند و زيارت اماكن متبركه، شايد اولويت اول سفر آنها نباشد. به نوشته اين روزنامه برنامه اصلی اين مسافران، حضور در هفتمين اجلاس رسمی جامعه مدرسين حوزه علميه قم است و برخی از روحانيونی كه در مسير تهران به قم حرکت می کنند، به موضوع انتخابات هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری خواهند پرداخت. قرار است در نهمين اجلاس دور چهارم مجلس خبرگان كه ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه درتهران برگزار شود، هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری انتخاب شود. اين درحالی است که برخی از رسانه ها از تلاشهای حاميان دولت محمود احمدی نژاد، برای کنار زدن اکبر هاشمی رفسنجانی از رياست مجلس خبرگان، و جايگزين کردن او با آيت الله مهدوی کنی و يا آيت الله مصباح يزدی خبر داده اند. علاوه بر اين تلاش ها، چندی پيش نيز صدا و سيمای جمهوری اسلامی برای اولين بار، شعار «مرگ بر هاشمی» را از تلويزيون پخش کرد. اقدامی که با واکنش منفی آقای هاشمی رفسنجانی مواجه شد.

روزنامه مردمسالاری نيز اظهارات سيدعلی خمينی، نوه بنيانگذار جمهوری اسلامی، را نقل کرده که گفته است برخی رسانه ها، سخنان آيت الله خمينی را تحريف می کنند. به نوشته مردمسالاری، علی خمينی در همايش منشور روحانيت سخن گفته است: «ما در دنيای متفاوتی زندگی می کنيم که لحظه به لحظه درحال تغيير است و ما نبايد در اجتهاد، به حرف گذشتگان بسنده کنيم و درگذشته بمانيم.» نوه آيت الله خمينی از اينکه تحقيق و بحث زيادی در خصوص تاثير عنصر زمان و مکان در اجتهاد صورت نگرفته، انتقاد کرده و گفته است: «عنصر زمان و مکان، در اجتهاد تاثير گذار است.» به گفته علی خمينی، روحانيت نبايد از جامعه دور باشد، و نبايد هم به قدری غوطه ور شود که در کوچکترين مسايل مردم نيز دخالت کند و خودش را دارای حق بداند .

با اينهمه موضوعات پرسش برانگيز فقهی تنها موضوعاتی نيستند که مورد توجه شخصيت های مختلف سياسی ايران در آستانه نشست مجلس خبرگان و در ميان تداوم اعتراضات جنبش سبز، قرار می گيرند. تا برگزاری نهمين اجلاس دور چهارم مجلس خبرگان حدود دو هفته باقی مانده است و تلاش برخی از طيف های جريان حاکم برای حذف اکبر هاشمی رفسنجانی از رياست اين مجلس سرعت بيشتری گرفته است. پاسخ هاشمی رفسنجانی به سوالی در مورد تظاهرات ۲۵ بهمن، در روزهای اخير آغازگر دور تازه ای از حملات طرفداران دولت و رهبر جمهوری اسلامی به او بوده است. چهره های شاخص اصولگرايان از جمله محمدرضا باهنر، اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی را کلی گويی توصيف کرده اند. آقای باهنر که چندی پيش، اکبر هاشمی رفسنجانی را جزو هيات امنای انقلاب اسلامی توصيف کرده بود اکنون و در لحنی بی سابقه اعلام کرده است که «هاشمی وقت زيادی ندارد و بايد در مورد تظاهرات ۲۵ بهمن که در آن مخالفان، حاکميت را بار ديگر به چالش کشيدند ابراز نظر کند.» روزنامه ابتکار در اين مورد نوشته است گويا سير تند حوادث روزهای اخير و احتمالا آينده، آقای باهنر را در کنار مخالفان اکبر هاشمی رفسنجانی قرار داده است تا در سرازيری از يکديگر سبقت بگيرند.

مجلس خبرگان که وظيفه عزل و نصب رهبر جمهوری اسلامی و نظارت بر دستگاه های زيرمجموعه او را بر عهده دارد، در دو سال گذشته و به دليل نقش هاشمی رفسنجانی در ميانه منازعات مخالفان و موافقان حاکميت، اهميتی چشمگير يافته است. آقای رفسنجانی در آخرين نماز جمعه ای که چند روز پس از اعلام نتايج انتخابات بحث برانگيز رياست جمهوری حاضر شد، عليه نحوه برخورد با مخالفان انتقادهايی مطرح کرد و خواستار اقناع معترضان شد. او در يک سال و نيم گذشته از اين موضع خود عقب نشينی نکرده است و خشم برخی از شخصيت ها را، از ائمه جمعه گرفته تا شماری از نمايندگان مجلس، برانگيخته است. آنها خواستار عزل او از مفام های فعلی اش هستند.

در روزهای گذشته نام آيت الله محمدرضا مهدوی کنی، از فقيهان و سياستمداران کهنه کار جمهوری اسلامی برای جايگزينی اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان به گوش رسيده است. اما وی خود تاکنون اظهار نظری نکرده است. آيت الله محمد تقی مصباح يزدی نيز که از او به عنوان پدر معنوی محمود احمدی نژاد ياد می شود، در ميان نامزدهای تصدی اين مقام است.

با اين حال، برخی از تحليلگران می گويند آيت الله خامنه ای خواهان حذف کامل اکبر هاشمی رفسنجانی از صحنه سياست نيست؛ چر ا که در غياب وی، رهبر جمهوری اسلامی خود را با محمود احمدی نژاد و عقبه نظامی او تنها خواهد ديد.

آقای هاشمی رفسنجانی اين هفته در مراسمی که برای بزرگداشت تولد پيامبر اسلام برگزار شد، پس از مدتها در جوار رهبر جمهوری اسلامی ديده می شد؛ نشانه ای که می تواند به معنای ايجاد مصونيت نسبی برای اکبر هاشمی رفسنجانی تلقی شود




:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 6 اسفند 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: